De negatieve graficus I: Manière Noire
Bij lithografie is het mogelijk ‘negatief’ te werken. Dat heeft niets met je gemoedstoestand te maken, wel met het feit dat je niet met een wit, maar wel [...]
Bij lithografie is het mogelijk ‘negatief’ te werken. Dat heeft niets met je gemoedstoestand te maken, wel met het feit dat je niet met een wit, maar wel [...]
Gisteren startte in Hove de tweejaarlijkse straattentoonstelling Achter Glas. Dit verfrissend initiatief, waarbij lokale kunstenaars hun werk achter ramen in voorgevels tonen, is al aan zijn negende editie [...]
Het Industriemuseum is ondergebracht in een monumentaal industrieel pand in Gent aan de Minnemeers. In deze voormalige katoenspinnerij kan je een indrukwekkende collectie zien die alles te maken [...]
‘t Is nog niet voorbij, die ellendige zomer, er lijkt maar geen eind aan te komen. Onze atelierruimte in de academie Noord is al maandenlang onbereikbaar (Corona en [...]
Lang, heel lang geleden, voor het Coronavirus ons overviel, konden we nog naar het buitenland reizen. Zo waren we net op tijd om een bezoek te brengen aan [...]
Onlangs kregen we een uitnodiging om het atelier van Ingrid Ledent te bezoeken. Zij is één van de meest vooraanstaande grafische kunstenaars ter wereld. Ook Tsjechisch meesterdrukker Rudolf [...]
Gisteren drukte ik een tekening van een Romeinse dolk bovenop een tuscheprint die ik eerder in een zwarte en rode versie drukte. De tusche liet ik rijkelijk op [...]
Na het tekenen op de steen en de eerste preparatie (zie vorige blog) kon de steen een tijdje rusten, zodat de prent zich als het ware in het [...]
In deze laatste dagen van het jaar werken we aan een grote litho. We besluiten één van de grootste en zwaarste stenen te nemen: een kanjer die 93 [...]
Deze keer zoeken we naar de oorsprong van de lithografische steen. Dat brengt ons naar het Duitse Beieren, waar Aloys Senefelder de mogelijkheden van steendruk ontdekte in 1798. [...]